1: Algemeen
1.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle verbintenissen tussen de in Nederland gevestigde vennootschappen behorende tot KantoorActief.nl, gevestigd te Nieuwegein, verder te noemen ‘KantoorActief’, en haar afnemers of opdrachtgevers, verder te noemen ‘de koper’, welke zijn ontstaan ingevolge, hetzij overeenkomst, hetzij de wet.
1.2
Afwijkingen van, aanvullingen op en bedingen strijdig met deze voorwaarden zijn voor KantoorActief slechts bindend indien en voor zover deze door KantoorActief schriftelijk en uitdrukkelijk zijn aanvaard.
1.3
Indien enige bepaling van deze voorwaarden in strijd blijkt te zijn met een wettelijk voorschrift, dan zal deze bepaling zodanig worden gelezen dat de strijdigheid wordt opgeheven. Mocht dit niet mogelijk blijken, dan blijft deze bepaling buiten toepassing, waarbij de overige bepalingen gehandhaafd blijven.
1.4
KantoorActief wijst uitdrukkelijk de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de koper van de hand. Onder ‘zaken’ wordt in deze voorwaarden tevens verstaan het leveren van diensten, zoals project-support, projectadvisering, montage, programmering en onderhoud. Onder ‘koper’ wordt tevens de opdrachtgever bedoeld.
1.5
KantoorActief is gerechtigd om de inhoud van deze algemene voorwaarden bij te stellen en/of te wijzigen. De koper wordt hierover voortijdig per e-mail geïnformeerd.
2: Aanbod en aanvaarding
2.1
Alle offertes en aanbiedingen door of namens KantoorActief gedaan, ook indien door een vertegenwoordiger en ongeacht of deze bevoegd was, tot levering van zaken of het verrichten van diensten, op welke wijze ook gedaan, zijn vrijblijvend en kunnen te allen tijde worden herroepen.
2.2
Een order kan worden geplaatst via de webshop van KantoorActief. Voor het gebruik van de webshop dient de koper een klantnummer te hebben. Bij aanmelding als gebruiker op de webshop verkrijgt de koper een unieke gebruikersnaam en wachtwoord. De order komt direct bij KantoorActief in het systeem en wordt door KantoorActief gecontroleerd. Een orderbevestiging volgt automatisch.
2.3
Alle offertes en aanbiedingen zijn 30 dagen geldig. Indien niet binnen deze termijn wordt aanvaard, vervalt de aanbieding/offerte. Bij aanvaarding na 30 dagen kunnen er wijzigingen in de aanbiedingen/offertes voorkomen, waaronder doch niet uitsluitend prijsverschillen.
2.4
Overeenkomsten komen tot stand door schriftelijke - per post of per e-mail - bevestiging door KantoorActief.
2.5
In het geval KantoorActief de overeenkomst niet schriftelijk heeft bevestigd, vormt het enkele feit van ieder begin van uitvoering dan wel levering c.q. het verrichten van de dienst, voldoende bewijs van het bestaan en de datum van de overeenkomst.
2.6
KantoorActief heeft het recht een aanbod jegens een koper, die dat heeft aanvaard, mits binnen twee werkdagen na de aanvaarding, te herroepen, indien zij om haar moverende redenen de overeenkomst niet wenst aan te gaan.
2.7
Wijzigingen van de opdracht door toedoen van de koper kunnen gevolgen hebben voor de opdracht. Eventuele kosten die hiermee gemoeid zijn, komen voor rekening van de koper. Wijzigingen dienen zo snel mogelijk na het bekend worden van de wijziging aan KantoorActief te worden gemeld. Bij te late melding van eventuele wijzigingen, behoudt KantoorActief zich het recht voor de wijzigingen niet mee te nemen bij de uitvoering van de opdracht.
3: Prijzen en Levering
3.1
Alle genoemde prijzen in de prijslijst zijn adviesverkoopprijzen exclusief BTW, verzend-, transport-, en verzekeringskosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Service- en tekenkosten zijn vermeld als netto prijzen, exclusief BTW. KantoorActief behoudt zich het recht voor de prijslijst jaarlijks te wijzigen waar nodig. Na wijziging komen alle voorgaande prijslijsten te vervallen, behoudens voor de reeds lopende opdrachten.
3.2
Voor leveringen in Nederland, België en Luxemburg (Benelux) gelden de prijzen franco grens, tenzij anders is vermeld in de verkoopprijslijst, aanbiedingen of opdrachtbevestigingen van KantoorActief.
3.3
KantoorActief heeft het recht om prijsstijgingen, waaronder begrepen prijzen van grondstoffen, de invoering of verhoging van belastingen en/of andere heffingen, die optreden na de totstandkoming van de overeenkomst, door te berekenen aan de koper, ongeacht of deze voorzienbaar waren.
3.4
Tenzij anders overeengekomen, geschiedt de levering van zaken door KantoorActief ex works. De levering van zaken door KantoorActief aan de koper vindt plaats op het tijdstip, waarop de gekochte zaken aan de koper ter beschikking worden gesteld.
3.5
Orders worden alleen uitgeleverd indien de dan openstaande orderbedragen en openstaande facturen gezamenlijk de individuele kredietruimte dan wel krediettermijn niet overschrijden. Deze limieten worden bepaald met behulp van kredietinformatie en het betalingsgedrag vanuit het verleden.
3.6
Plaats van aflevering is de plaats die is opgenomen in de opdrachtbevestiging. Hiervan kan enkel worden afgeweken indien dit vooraf met KantoorActief is afgestemd en dit schriftelijk is bevestigd.
3.7
Indien KantoorActief het vervoer verzorgt, zijn de kosten van het vervoer en het risico vanaf de belading voor rekening van de koper.
3.8
KantoorActief heeft het recht te allen tijde een deelbare order in twee of meer gedeelten af te leveren en die gedeelten terstond in rekening te brengen.
3.9
KantoorActief behoudt zich het recht voor zaken onder rembours te leveren.
3.10
Verkochte zaken zijn vanaf het tijdstip van de levering voor risico van de koper, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, een en ander met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 betreffende het eigendomsvoorbehoud.
3.11
Er is een ruime voorraad projectmeubilair van KantoorActief beschikbaar. Orders worden, wanneer op voorraad, binnen tien werkdagen afgeleverd (op een paar uitzonderingen na). Elke werkdag wordt er in een ander postcodegebied in de Benelux geleverd (de zogenaamde standaard routedag). Mocht het meubilair van de koper niet op voorraad zijn, heeft het een levertijd van 6-8 weken.
3.12
Levering buiten de standaard routedag is mogelijk, de kosten hiervan zijn op aanvraag. Wanneer mogelijk wordt er geleverd met een pakketdienst en zal de order binnen twee werkdagen worden geleverd. Voor leveringen buiten de Benelux wordt een toeslag berekend die afhankelijk is van het land en de transporteur. Speciale wensen zijn in overleg realiseerbaar.
3.13
Overeengekomen levertermijnen zullen nimmer als fatale termijn kunnen worden aangemerkt. Bij overschrijding van de overeengekomen termijn zal KantoorActief in overleg treden met de koper.
3.14
De koper is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment, waarop deze aan hem ter beschikking worden gesteld dan wel op het moment, waarop deze volgens overeenkomst hem worden bezorgd.
3.15
Indien de koper de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructie, noodzakelijk voor de levering, zullen de zaken worden opgeslagen voor risico van de koper, die alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval de opslagkosten, verschuldigd zal zijn.
3.16
Geleverde zaken worden in beginsel nimmer door KantoorActief teruggenomen; in het geval, om welke reden ook, KantoorActief uitdrukkelijk aan de koper toestaat enige zaak te retourneren, zal deze steeds voor risico van de koper worden vervoerd en komen laad-, transport-, opslag- en verdere daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de koper.
3.17
Orders met een netto waarde boven € 400 exclusief BTW worden franco aan huis geleverd. Beneden deze grens wordt een bijdrage van € 39,50 berekend voor orderhandelingskosten. Onder leveringen verstaat KantoorActief: levering op het vaste land, begane grond, achter de eerste deur, gebaseerd op aflevering door één chauffeur.
3.18
KantoorActief behoudt zich het recht voor werkzaamheden door derden te laten verrichten.
4: Reclames
4.1
De koper dient de door hem gekochte zaak bij levering onverwijld te controleren dan wel te doen controleren voor wat betreft hoeveelheid, soort, deugdelijkheid en andere hoedanigheden en dient eventuele verschillen binnen acht dagen na levering, dan wel binnen acht dagen nadat eventuele verschillen in redelijkheid geconstateerd hadden kunnen worden, schriftelijk (per post of per e-mail) aan KantoorActief te melden onder gelijktijdige verzending van een schriftelijke (per post of per e-mail) bevestiging. Geringe afwijkingen in kleur, materiaal, dessin, maat en aantal zijn geen grond voor reclames.
4.2
Indien is aangetoond dat de zaken niet aan de overeenkomst beantwoorden, heeft KantoorActief de keuze de desbetreffende zaken tegen retournering daarvan te vervangen door nieuwe zaken of de factuurwaarde daarvan te restitueren. Indien KantoorActief in redelijkheid niet tot vervanging van de zaken kan overgaan, of indien vervanging naar redelijkheid niet van KantoorActief kan worden verlangd, heeft de koper het recht om de overeenkomst te ontbinden.
4.3
In afwijking van het bepaalde in lid 1, zullen eventuele klachten ten aanzien van levering en facturen uiterlijk binnen acht dagen na ontvangst van de zaken, respectievelijk de facturen schriftelijk bij KantoorActief moeten zijn ingediend. Bij gebreke hiervan wordt de koper geacht de levering en de facturen te hebben geaccepteerd. Reclames schorten de betalingsverplichting van de koper niet op.
4.4
Retourzendingen naar aanleiding van een reclame zullen slechts door KantoorActief in behandeling worden genomen, indien die door haar schriftelijk zijn geaccepteerd. De kosten van retournering en het risico zijn voor de koper.
5: Betaling
5.1
De betalingstermijn van een door KantoorActief verzonden factuur bedraagt dertig dagen netto na factuurdatum. Betalingen door de koper dienen te geschieden zonder enige verrekening of korting op de door KantoorActief aangegeven wijze.
5.2
Na het verstrijken van de betalingstermijn is de koper in verzuim, zonder dat ingebrekestelling is vereist. Vanaf de dag waarop de koper in verzuim is, is hij over het opeisbare bedrag de wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de koper in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
5.3
Betalingen van de koper zullen in de eerste plaats strekken tot voldoening van alle verschuldigde kosten en vervolgens tot voldoening van de verschenen rente. Betalingen worden in de laatste plaats in mindering gebracht op de hoofdsom en de lopende rente.
5.4
Indien KantoorActief invorderingsmaatregelen treft tegen een niet-tijdig betalende koper, is de koper verplicht de door KantoorActief gemaakte buitengerechtelijke incassokosten te vergoeden. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van de openstaande hoofdsom, met een minimum van € 150, tenzij de werkelijke buitengerechtelijke incassokosten hoger zijn.
5.5
Bij niet-tijdige betaling heeft KantoorActief bovendien het recht om zonder nadere aankondiging of ingebrekestelling de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of om, zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, de overeenkomst te ontbinden. Dit recht van KantoorActief laat haar rechten ten aanzien van reeds geleden schade onverlet.
5.6
Indien bij de orderbevestiging of opdrachtbevestiging een kortere betalingstermijn is overeengekomen of indien KantoorActief te kennen geeft slechts onder rembours of vooruitbetaling te willen leveren, dan heeft KantoorActief het recht om de levering van zaken op te schorten totdat de koper voldoende zekerheid heeft gesteld voor de betaling van alle bedragen die hij op grond van de overeenkomst aan KantoorActief verschuldigd is.
5.7
In geval van liquidatie, faillissement, schuldsanering, beslaglegging of surseance van betaling van de koper zijn de vorderingen van KantoorActief op de koper onmiddellijk opeisbaar.
5.8
Het eigendom van de geleverde zaken gaat pas over op de koper indien al hetgeen de koper aan KantoorActief verschuldigd is, waaronder in ieder geval de koopsom, rente en kosten, door de koper is voldaan. De koper is, voordat de eigendom van de zaken op hem is overgegaan, niet bevoegd de zaken te vervreemden, te verpanden of anderszins te bezwaren.
5.9
De koper is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van KantoorActief te bewaren. KantoorActief is gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen indien de koper zijn betalingsverplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zijn verplichtingen niet zal nakomen. De koper is verplicht hieraan zijn medewerking te verlenen op straffe van een boete van 10% van het door hem verschuldigde bedrag per dag.
5.10
Indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken willen vestigen of doen gelden, is de koper verplicht KantoorActief daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen.
5.11
Indien KantoorActief geen beroep kan doen op het eigendomsvoorbehoud omdat de geleverde zaken zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, is de koper verplicht de nieuw gevormde zaken aan KantoorActief te verpanden.
6: Aansprakelijkheid
6.1
De aansprakelijkheid van KantoorActief is beperkt tot de waarde van de verkochte zaken en/of diensten die aanleiding hebben gegeven tot de schade of tot het bedrag dat KantoorActief van haar verzekering ontvangt ter zake van de schade waarvoor zij aansprakelijk wordt gehouden, indien en voor zover dat bedrag hoger is. KantoorActief is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot bedrijfsschade, vertragingsschade, verlies van gegevens of winstderving.
6.2
Onverminderd het elders in deze voorwaarden bepaalde, is KantoorActief slechts aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. De redelijke kosten die de koper zou moeten maken om de prestatie van KantoorActief aan de overeenkomst te laten beantwoorden. Deze schade wordt echter niet vergoed indien de koper de overeenkomst heeft ontbonden.
b. Redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van deze voorwaarden.
c. Redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de koper aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze voorwaarden.
6.3
De koper vrijwaart KantoorActief voor alle aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan de koper toerekenbaar is.
7: Overmacht
7.1
Indien KantoorActief door overmacht verhinderd is om de overeenkomst na te komen, is zij gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. In dat geval is KantoorActief niet gehouden tot enige schadevergoeding. Onder overmacht wordt verstaan: iedere van de wil van KantoorActief onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend wordt verhinderd.
7.2
Als overmacht gelden onder andere: stakingen, bovenmatig ziekteverzuim van het personeel van KantoorActief, transportmoeilijkheden, brand, overheidsmaatregelen, waaronder in ieder geval in- en uitvoerverboden, contingenteringen en bedrijfsstoringen bij KantoorActief, alsmede wanprestatie door haar leveranciers waardoor KantoorActief haar verplichtingen jegens de koper niet (meer) kan nakomen.
7.3
Indien KantoorActief bij het intreden van de overmacht gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, is zij gerechtigd het reeds geleverde afzonderlijk te factureren en is de koper gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
8: Geschillen en toepasselijk recht
8.1
Op alle overeenkomsten tussen KantoorActief en koper is Nederlands recht van toepassing.
8.2
Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst tussen KantoorActief en koper dan wel enige nadere overeenkomst die daarvan het gevolg mocht zijn, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar KantoorActief gevestigd is.
9: Slotbepalingen
9.1
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven. KantoorActief en de koper treden in overleg om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen.
9.2
KantoorActief is gerechtigd haar rechten en verplichtingen uit de overeenkomst over te dragen aan derden. De koper is slechts gerechtigd om zijn rechten en verplichtingen uit de overeenkomst over te dragen aan derden met voorafgaande schriftelijke toestemming van KantoorActief.